Koopzondag Hilversum 27 okt. 12:00 – 17.00 uur Koopzondag Utrecht 3 nov. 12:00 – 17.00 uur

Hoe voldoende slaap een succes kan maken van uw goede voornemens!

Afvallen, beter omgaan met geld of stoppen met roken … de top 10 van goede voornemens is elk jaar ongeveer hetzelfde. Er is één goed voornemen waardoor alle andere voornemens een stuk sneller zullen slagen: een goede nachtrust. Hoe helpt voldoende slaap bij het behalen van goede voornemens zoals afvallen, iets nieuws leren, of een relaxter leven krijgen?

Wat is de optimale lengte van een goede slaap?

Een goede nachtrust begint bij 7,5 tot 8 uur slaap, waarbij dat kan variëren per persoon. Veel mensen denken dat ze met veel minder slaap, 5 tot 6 uur, ook wel uitgerust wakker worden. Dat zijn echter uitzonderingen. Het menselijk lichaam heeft behoefte aan 7,5 tot 8 uur slaap. Minder dan 7 uur per nacht slapen geeft een grotere kans op lichamelijke klachten volgens onderzoek van de wereldgezondheidsorganisatie.

Zo helpt optimaal slapen bij de volgende 3 voornemens

Afvallen

Op de lijstjes van goede voornemens stipt op 1: afvallen. Een goede nachtrust ondersteunt dit goede voornemen, of het nu gaat om de extra pondjes van de kerst kwijt te raken of dat het al langer het plan was. Dat heeft alles te maken met de hormoonhuishouding. Voldoende slaap zorgt voor de aanmaak van het hormoon leptine, dat overdag voor een verzadigd gevoel na het eten zorgt. Tegelijk remt een voldoende slaap de aanmaak van het hormoon ghreline, een eetlust opwekkend hormoon, zodat we niet teveel eten. Ook is het lichaam ingesteld op activiteit overdag en rust ‘s nachts. Een goede slaap stimuleert een goede stofwisseling, die helpt bij afvallen.

Iets nieuws leren

Het begin van een nieuw jaar grijpen veel mensen aan om iets nieuws te leren: een muziekinstrument leren spelen, een nieuwe taal als Chinees, of een wijncursus doen. We leren iets nieuws in 3 stappen. Eerst nemen we de informatie tot ons, vervolgens moet het in het langetermijngeheugen terecht komen, zodat we tot slot het op een later moment onthouden hebben. Die tweede stap, de informatie in het lange-termijngeheugen krijgen, vindt tijdens de slaap plaats. Goed slapen is noodzakelijk om de informatie te onthouden en gebruiken!

Relaxter leven

Prikkelbaar of gespannen na een korte nacht? Een goede slaap draagt bij aan uitgerust wakker worden. Overdag plukken we daar de vruchten van: we zijn positiever, vrolijker en hebben minder zorgen. Een relaxter leven begint bij met het goede been uit bed stappen.

Met een goede slaap behaalt u sneller uw goede voornemens! Wilt u meer weten hoe u uw slaap kunt verbeteren?

Doe de Slaapscan