Koopzondag Hilversum 27 okt. 12:00 – 17.00 uur Koopzondag Utrecht 3 nov. 12:00 – 17.00 uur

Hoe verstoort schermlicht de nachtrust?

Moeite om in slaap te vallen ondanks de donkere avonden? U bent niet de enige: uit de Morpheus Slaapscan blijkt dat meer dan eenderde van de deelnemers langer dan een half uur nodig heeft om in slaap te vallen. Dat kan aan meerdere factoren liggen: denk aan piekeren, de draai niet vinden, te warm of te koud … of te lange blootstelling aan blauw licht van smartphone of televisie. Hoe komt het dat schermlicht onze slaap kan verstoren?

Onze interne biologische klok reageert op licht. In de schemer of ‘s nachts, bij weinig licht, maken onze hersenen melatonine aan, het slaaphormoon. Dit hormoon regelt de waak-slaapcyclus en geeft het lichaam aan dat het tijd is om te gaan slapen. Zonlicht verstoort de aanmaak van dit hormoon. Daardoor worden we overdag niet snel slaperig.

Fel licht vlak voor het slapengaan verstoort echter onze biologische klok. We slapen er korter en onrustiger van. Een van de bronnen van fel licht is het blauwe schermlicht van smartphone, tablet, computer of televisie. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat langdurig gebruik van een smartphone voor het slapengaan niet bevorderlijk is voor de slaap.

Waarom specifiek blauw licht zo’n invloed op onze slaap heeft

Hoe zit het met blauw licht en de invloed daarvan op onze slaap? Wit licht bestaat uit alle zichtbare kleuren, een regenboogspectrum van rood naar blauw. Licht verspreidt zich met golven; elke kleur heeft een eigen golflengte. Rood heeft een langere golflengte, blauw een kortere. Hoe korter de golflengte, hoe meer energie en hoe dieper het licht in ons oog kan reiken. Blauw licht reikt dieper in het oog en verstoort daar de aanmaak van melatonine. Ook de tijdsduur en de afstand van het licht hebben effect: hoe langer we in bed naar licht kijken, hoe slechter voor de nachtrust. Dat geldt ook voor hoe dichter het licht bij het oog is. Een smartphone gebruiken is slechter voor een goede slaap dan televisie kijken.

Geef ogen de benodigde rust voor het slapengaan

Hoe zijn deze effecten tegen te gaan? Vermijd zoveel mogelijk blauw schermlicht vanaf één uur voor het slapengaan. Gebruik geen smartphone of tablet meer, maar zoek ontspanning in het lezen van een boek of tijdschrift. Wilt u toch mobiel, tablet of computer gebruiken, dan zijn er apps die het blauwe licht van het scherm filteren. Deze zijn zowel voor iOS, Android als Mac en Windows beschikbaar.

Andere vormen van licht dragen wel bij aan een goede nachtrust. Wat is het perfecte licht voor een goede nachtrust?

Wat kunt u nog meer doen om uw nachtrust te verbeteren? Vul de Morpheus Slaapscan in en ontvang een persoonlijk advies met inzichten over slapen en uitgerust wakker worden.

Doe de Slaapscan